Вітаю! Мене звати Андрій Дьогтєв і я засновник Інтернет-магазину українських брендів одягу та взутті Modna Kraina. А також засновник Ukrainian Fashion Cluster, громадського об'єднання фешен дизайнерів і всіх, хто пов'язаний з фешен, по всій Україні.
За обов'язком своєї роботи я часто спілкуюся з різними фахівцями в сфері фешен: дизайнерами, ательє, швачками, брендами одягу і т.д. І за цей час у мене накопичилися певні висновки по найпоширенішим помилкам молодих дизайнерів. Все це вилилося в список найпоширеніших помилок, які я співзвучно назвав "7 смертних гріхів дизайнера".
Поговоримо про незручні теми в середовищі дизайнерів. По пунктах у вигляді історій.
Називати ціну на льоту не прорахувавши її.
Ви напевно самі стикалися з такою ситуацією. До вас приходить потенційний клієнт. І каже вам - мені потрібна така ось сукню як на фотографії. А ви йому з ходу відповідаєте: це буде коштувати умовних 1000 грн. Клієнт йде задоволений такою вигідною пропозицією, ви теж поки що задоволені, так як взяли нове замовлення.
Потім ви сіли подумали (в кращому випадку), а в гіршому відразу поїхали за тканиною і тут з'ясовується, що там тільки тканини без фурнітури потрібно на 900 грн., а потім ще потрібна сама фурнітура. Ви все це підраховуєте і розумієте, що вам в кращому випадку залишається 50 грн. заробітку. А то і зовсім ви йдете у мінус. Але ви звичайно не кажете про це клієнту, ви мужньо виконуєте зціпивши зуби замовлення. Ви ж ніби то вже взяли його - як від нього можна відмовитися.
Звучить як страшилка, але насправді особисто спостерігаю такі історії і не раз. Молоді дизайнери користуються часто принципом, краще щось ніж нічого.
Ні не краще!
Ніколи не називайте ціни відразу! Прийняли побажання замовника, взяли час на прорахунок, тільки після цього повідомили ціну з урахуванням своєї маржі. Якщо раптом ви вже зробили таку помилку, але не почали шити - повідомте клієнта про те, що прорахувалися, і ціна виходить така, тому що тканина коштує стільки то, фурнітура стільки то плюс робота.
Не занижуйте вартість своїх виробів і вартість своєї праці!
Якщо ви не цінуєте себе, то ваші клієнти також не будуть цінувати вас!
Я виконую замовлення друзям по великій знижці і позачергово.
До вас приходить хороший друг і каже: "Слухай, поший мені будь ласка ось такий костюм до наступного вівторка звичайно. Ну і знижку ти ж мені зробиш гарну, ми ж з тобою давні друзі? "" Звичайно зроблю! "Відповідаєте ви, розуміючи, що насправді ні терміни ні ціна вас не влаштовує. Але як же можна відмовити найкращому другу. Він же хороший і любить вас. А у вас таких друзів наприклад, 5, і кожен хоче знижку і терміново. І нікому не можна відмовити.
Так робити ні в якому разі не можна!
Ви знову знецінюєте себе, свій час і свою працю.
Якщо ви чітко знаєте вашу маржу і як формується ваша ціна на виріб, ви можете зробити розумну знижку одному. Або парі друзів. Не ущемляючи себе. Але ні в якому разі не зсувайте терміни виконання через дружбу. Ви пропустите строки інших замовлень, за які вам платять повноцінно.
І найгірше у цій ситуації - це те, що ваші друзі потім передають цю інформацію і ціни своїм знайомим і ті хочуть зробити також за такими ж цінами. Таким чином ви знову знижуєте вашу реальну вартість.
Я виконую і індивідуальні пошиття і я є бренд одягу (шию все і для всіх).
Ви такий креативний і можете все: пошити на замовлення будь-який виріб, а можете і зшити кілька моделей, які вам наснилися минулої ночі (вони ж такі креативні і няшні).
Це неправильний підхід. Ви не Prada і не Versace. У вас немає таких оборотних грошей, щоб одночасно шити на замовлення голлівудським зіркам і випускати постійні колекції. У вас просто не вистачить часу і ресурсів для цього, так як це абсолютно різні види діяльності і вимагають різних підходів і маркетингу.
Є таке упереджене ставлення у багатьох дизайнерів, що "дизайнер" звучить красиво і солідно, а "ательє" немодно і занадто по швейному. Ще чого доброго вас можуть при цьому швачкою назвати.
Немає нічого поганого в тому, щоб бути гарним ательє з відмінною репутацією! Навіть дорогим ательє, яке шиє одяг класу люкс!
Але якщо ви вирішили переключитися повністю на колекції - не беріться за індивідуальні замовлення! Дотримуйтесь своєї лінії!
Неправильний розрахунок роздрібної ціни виробу з маленькою маржею.
Насправді це велика окрема тема по формуванню ціни на кінцевий виріб. Визначимо тільки самі основні моменти (буквально на пальцях).
Ви повинні (зобов'язані) знати повну собівартість свого вироби / виробів з урахуванням кількості штук. Сюди входять вартість всіх матеріалів, вартість вашої роботи (роботи швачок), а також вартість вашого витраченого часу на консультації, вибір тканини, і примірки (якщо це індивідуальне замовлення).
Далі ви закладаєте маржу - ту суму, яку ви хочете заробити на одиниці виробу. І тут є теж нюанс. Найчастіше дизайнери просто закладають певну суму, яку вони хочуть заробити і у них виходить роздрібна ціна. Але так далеко не заїдеш, особливо, якщо ви виробляєте серійні моделі. У вас повинно бути дві маржі і дві ціни - роздрібна та оптова. Оптова - це та ціна, при якій ви отримуєте достатній дохід, при цьому можете віддавати оптовими партіями на реалізацію вашим партнерам. Оптові партнери дозволяють вам мати великі обороти за більш короткі терміни. Особливо якщо мова йде про серійне виробництво.
Неправильний облік часу на вибір тканини та інші консультаційні послуги.
Дуже непроста тема. Найчастіше дизайнери вважають часом, витраченим на роботу - безпосередньо шиття самого кінцевого продукту. Але це не так!
Ви з'їздили кілька разів з клієнтом для вибору тканини - ви витратили свій час і пальне (якщо пересуваєтеся на машині). Це теж собівартість виробу.
Ви по 2-3 години мило спілкуєтеся з клієнтом за чашкою кави про майбутню сукню - це теж собівартість майбутнього виробу.
Ви відвозите замовлення швачкам або забираєте його - це теж час, витрачений на замовлення.
І як показує практика - дизайнери не завжди враховують увесь цей витрачений час в кінцевому виробі.
А врахувати його можна двома основними способами:
Цінуйте свої зусилля і час, тоді ваші клієнти теж будуть їх цінувати!
Індивідуальне замовлення без технічного завдання (ТЗ)
До вас приходить клієнт і показує фотографію Бейонсе в чудовій червоній сукні і каже, що хоче точно таку ж. Ви з радістю беретеся за замовлення, ви ж звичайно зможете скопіювати сукню по фото. А коли виріб готовий, виявляється в одному місці потрібно прибрати рюшечки, так як вони повнять клієнта. А ось тут клієнтові не подобається шов, та й ґудзики повинні були бути побільше ...
Дуже поширена помилка, яка призводить до нескінченних правок, наведених вище.
Звичайно є розумні межі деталізації ТЗ, але тим не менш, чим детальніше буде опис бажаного вироби, тим менше проблем із клієнтом у вас буде в подальшому. Вказує тканину, гудзики, шов, розміри, кольори і так далі. Все, що можливо вказати, і все, що не викличе двояких формулювань.
Індивідуальне замовлення без передоплати
Ви знову взяли замовлення по фото, яке потрібно пошити через тиждень. І звичайно не взяли передоплату, ви ж готові отримувати оплату за результат?
Такою дією ви ставите себе свідомо в програшну ситуацію, так як це точка тиску на вас з боку клієнта. Поки ви не виконаєте всіх його вимог, він вам не заплатить і клієнти часто цим дуже добре користуються.
Беріть мінімум 50% оплати, а краще 100%. Це не привід робити замовлення неякісно, так як ви вже взяли передоплату. Це ваша гарантія того, що клієнт не передумає, коли половина сукні вже буде пошита. І додаткова мотивація для вас.
Висновки
Усі наведені вище помилки («гріхи») були напрацьовані практикою взаємодії з рядом дизайнерів / ательє і є рекомендаційними. Ситуації бувають різні і нюанси бувають різними. Але в цілому я вважаю, що буде дуже корисно враховувати практику інших, щоб самим не робити подібних класичних помилок або "гріхів". Тоді ваша праця буде приносити набагато більше результатів и задоволення!
Андрій Дьогтєв
Засновник об‘єднання «Ukrainian Fashion Cluster»
https://www.facebook.com/groups/UFCluster