Є відома фраза, яку так затягали, що вона тепер є банальністю.
«Хочеш отримувати нові результати - почни робити нові дії»!
Ще говорять: «Якщо ти посадив помідори, то не чекай, що виростуть персики». Ну або «Що посієш, те й пожнеш». Це кому як до смаку, так би мовити, кому що більше підходить, але суть одна.
Якщо не виходить, якщо уперся в стелю, якщо втомився - почни діяти по-новому.
Я дуже вдячна карантину за можливість, нарешті, діяти по-новому. Він змусив нас робити це! Звернути увагу на онлайн торгівлю, переформувати свої торгові точки. Почати грамотно планувати виробництво.
І тут новий виклик. А як це - діяти по-новому? Що саме робити? Куди бігти? Кому вірити?
Я хочу поділитися своїм досвідом минулих криз, який дав мені сили адекватно сприйняти поточну кризу.
#1. По-перше, визнати: щось не так. Чесно, перед самим собою. Це найскладніше, але це 50 відсотків успішного рішення проблеми. Чому? Оскільки якщо ти не хочеш визнати, що хворий, не бажаєш встановити діагноз, то як ти плануєш видужувати?
Навіщо це я пишу в такому шановному профільному виданні?
Для того, що знаходячись усередині системи під лаконічною назвою «швейники» і спостерігаючи за процесами в різних компаніях, з різним персоналом, і навіть з різних країн, я бачу однакові проблеми.
І це була б не я, якби не стала аналізувати: що ж це таке відбувається? Люди різні, компанії різні, країни різні, а ситуації однакові. Що відбувається? Що за алгоритм такий, за яким ми усі приходимо в пункт під назвою : «як все дістало»? Що з нами усіма не так?
Друзі, колеги, одношвейники, я вас зараз порадую. З нами все так. Просто ми проходимо класичну спіраль розвитку компаній. І це називається еволюцією бізнесу.
Давайте згадаємо, скільки нашим бізнесам років? Максимум 20-25. І, переважно, створювалися вони ситуативно, без знання законів бізнесу. Нас несло, і ми мчали. І це нормально. Такий був час, такі були правила. Але часи змінюються. І нам теж доводиться змінюватися, щоб бути сучасними і актуальними (читай адекватними). Дуже яскравий приклад для мене - автомобілі. 30 років тому «Жигулі 9-ка» вважалася розкішшю і предметом жадання. Зараз це, м'яко кажучи, минуле століття.
Так саме й з бізнесом: те, що тоді було супер, зараз - минуле століття!
Я вже чую зараз, як ви говорите : досить мудрувати, переходь до справи. Згодна!
Отже, до справи!
Усі бізнеси еволюціонують! Це процес, який відбувається незалежно від нашого бажання.
Я відокремила 5 стадій еволюції бізнесу. Їх, звичайно, можна розібрати ще детальніше, але не тут і не зараз.
Зараз основні етапи і основні пастки, в які ми потрапимо на кожному з етапів.
Етап 1-й. Стадія основи: Ви розпочинаєте бізнес. Я називаю цей етап: ВПЕРЕД І З ПІСНЕЮ!
Ви повні ентузіазму, усіх навкруги запалюєте своєю ідеєю, і цей ентузіазм дає енергію йти без втоми і відпочинку, прогнозуючи майбутнє і не звертаючи увагу на перешкоди. Ви оцінюєте життєздатність бізнес-ідеї, ризикуєте і намагаєтеся врахувати усі риски, передбачаєте витрати, мінімізуєте їх і контролюєте.
Пастка: ви звикли робити все самотужки, все контролювати і нікому не довіряти виконання завдань. Ніхто краще Вас не зробить. І це правильно, але це пастка!
Етап 2-й. Стадія «виходу в нуль». Цей етап я називаю: ДАВАЙ-ДАВАЙ.
Бізнес-ідея виявилася життєздатною і прибутковою. УРА! Ми - молодці!
У бізнесі з'являється мінімальний прибуток і за його допомогою можна підтримувати оборот: грошей від продажу товарів вистачає, щоб купувати нові партії сировини або матеріалів, товару, якщо у вас ритейл, коротко кажучи, оборотні кошти.
Але їх може бракувати на розвиток, який дасть змогу отримувати більший прибуток: ви не можете найняти нових співробітників або закупити більше товару. Тобто бізнесу, як і раніше, потрібно фінансування.
І тут пастка: починаємо притягати інвестиції, але не маємо точного прорахунку: скільки, у кого, на яких умовах беремо і як повертатимемо.
Насправді, пастка в іншому: маємо ресурс для розвитку всередині компанії, але ми його не використовуємо, бо точка беззбитковості не визначена або не сфокусована.
Найом співробітників йде не за планом, а за ситуацією.
Зростання продажів і зростання виробництва не сплановане.
Кожне замовлення виконується в авральному режимі.
Якщо усунути всі ці чинники, з'являється можливість формувати фонд розвитку компанії з внутрішніх ресурсів фірми (а не власника). Це найкращий час для створення структури і системи розвитку персоналу. Мотивацією до розвитку стають очевидні успіхи і прагнення стати якнайкраще. Найзручніший час, щоб підвищувати професіоналізм. Команда «горить».
Етап 3-й. Стадія зростання. Юність компанії. У бізнесі зростає прибуток і кількість клієнтів: можна роздавати борги, збільшувати обігові кошти, наймати нових співробітників, нарощувати обсяги виробництва.
Це також найкращий час для створення структури і системи розвитку персоналу. Мотивують успіхи, бажання кар'єрного зростання і зростання професіоналізму, щоб стати краще.
Пастки: немає стратегії розширення, фокусу на точку беззбитковості та її зіставлення з валовим доходом.
Є небезпека надвиробництва.
Немає стратегічних планів із розширення ринку.
Сміливо притягаємо додаткові інвестиції та кредити, і, що найгірше, їх нам із задоволенням дають; але використовуємо їх не на покращення сервісу, розвинення технологій, закріплення і розвиток своїх успішних дій, не на вирішення проблем, які заважають розвитку, а на стартапи, нові ідеї (навіть усередині компанії) або на нове устаткування, якщо навіть немає розуміння, як його використовувати і немає чіткого бізнес-плану.
Етап 4-й. Стадія зрілості. Я дала йому назву - АРИСТОКРАТИЗМ.
На цій стадії бізнес перестає інтенсивно зростати і стає стійким до зовнішніх обставин.
Є великі шанси до створення структури, але є й така величезна перешкода, як думка: "У мене все добре, я все знаю, навіщо мені дізнаватися нового".
Персонал вже починає розслаблятися: адже у нас все добре.
Власник вже рідше й рідше звертає увагу на показники бізнесу. Аналізує прибуток одноразово протягом 6 місяців і приймає той факт, що компанія у збитках, як щось само собою зрозуміле.
Найнебезпечніша пастка: ідея – «в нас все добре», яку транслюють власникові ТОП менеджери. Отже, у власника немає точок контролю, і він вірить на слово. І каверза в тому, що менеджер звільниться, а проблема, в яку ви потрапили разом, залишиться власникові на згадку про прекрасний час розквіту;
відсутня фінансова подушка безпеки, яка допоможе пережити кризу і знайти вихід з ситуації.
З одного боку, власник розслаблений, вже не так пильно вивчає ринок, клієнта, фінансові потоки. А з іншого - ви намагаєтеся тримати ситуацію під контролем, але це все складніше робити; і ви розумієте, що щось випускаєте з уваги. А що - не зрозуміло. Складно розвивати бізнес далі і масштабувати його. На цьому етапі непомітно починається стадія занепаду.
Етап 5-й. Альфа про омега. Кінець і початок.
Стадія занепаду. Прибуток знижується, витрати залишаються колишніми, втрачаються клієнти - це ознаки стадії занепаду. Чому вони втрачаються? Тому що ринок постійно змінюється.
Але стадія занепаду не обов'язково сповіщає про закриття бізнесу.
ПАСТКА:
1. Спроба закривати проблему простим вливанням грошей до існуючої структури. Спочатку треба зробити аналіз і відокремити проблеми: можливо, зараз ви витрачаєте гроші неефективно, і ваш бюджет просто необхідно перерозподілити.
2. Налагодьте внутрішні процеси. Приймати управлінські рішення - це те, що доведеться робити тепер уже точно, якщо досі не робили цього.
3. Визначте критерії оцінки результату. Не просто ми працюємо і в нас все добре. А як ви визначаєте, що у вас все добре, в яких одиницях ви вимірюєте свій успіх? Які показники для вас будуть основними?
Будувати структуру можна тільки глибоко оновлюючи. Персонал не мотивується. Команда розпадається. Це - проблема, але вирішувана. Не бійтеся її. Оновлена команда, зазвичай, добре вмотивована і має ентузіазм, саме це дасть енергію до нового розвитку.
Якщо ви в процесі читання знайшли в себе ознаки еволюції – це означає, що все добре, і ви розвиваєтеся. Що робити? Пишіть, і я допоможу розібратися.
І декілька тез для ефективного підприємця:
- підприємець має вміти швидко приймати правильні рішення;
- гинуть ті компанії, які не змогли пристосуватися;
- для успіху потрібний чіткий алгоритм дій. Створіть свій алгоритм дій, які приводять до успіху. Знайдіть його і підтримуйте в актуальному стані. Це головне завдання бізнесмена. Я переконана, що чарівних пігулок не існує. І успіх не має секретів, є алгоритм дій, які щодня роблять люди, яких ми називаємо «успішними»;⠀
- бізнес завжди робиться на зростання. Обміркуйте свої кроки так, щоб вони вели до розвитку.
- вивчайте досвід практиків, яким довіряєте. Те, що відбувається у вас, вже в когось відбувалося. Вчіться в тих, у кого вже є досвід;
- три показники, які важливо контролювати кожного тижня: точка беззбитковості, аналіз співвідношення точки беззбитковості з точкою валового доходу і об'єм бажаної виручки до точки беззбитковості;
- застосовуйте інвестиційний підхід до будь-яких витрат;
- завжди пам'ятаєте: власник - це єдина причина, за якої існує компанія, решта - наслідок;
- аналізуйте постійно свої досягнення і поразки. Подивіться на те, що ви робили раніше. До чого приводили ваші рішення. Які дії дали вам результат, а від яких треба позбавлятися.
Напишіть мені, якщо хочете отримати доступ до курсу, де я детальніше розбираю кроки, які треба зробити, щоб позбавитися пасток і почати отримувати від бізнесу задоволення і прибуток.
o.soroka.petrosoroka@gmail.com
+38 067 406-39-18