Харківський кластер легкої промисловості та дизайну. Харків – це модно! Розвиток кластерної моделі на прикладі Kharkiv Fashion Cluster.

 Харківський кластер легкої промисловості та дизайну. Харків – це модно!

Розвиток кластерної моделі на прикладі Kharkiv Fashion Cluster.

 

Термін «кластер» виник порівняно недавно. В 1980 році його ввів в обіг відомий економіст професор Майкл Юджин Портер. Він позначав це поняття, як «певне об'єднання взаємопов'язаних, географічно сусідніх підприємств і пов'язаних з ними компаній, що працюють в певній сфері і вважають, що вони взаємодоповнюють один одного та характеризуються спільністю діяльності».

 

Властивості кластера:

- концентрація підприємств і організацій на певній території,

- взаємна конкуренція учасників,

- кооперація учасників,

- формування унікальних компетенцій регіону.

 

По суті, кластер - це об'єднання за територіальною та спеціалізованою ознакою компаній, навчальних і наукових закладів у взаємодії з органами державної влади, з метою підвищення конкурентоспроможності та завоювання ринків.

 

Один з найвідоміших прикладів кластера - Кремнієва долина в Каліфорнії. Це один з найбільших технологічних центрів, створений на базі індустріального парку Стенфордського університету, що об'єднал основні високотехнологічні компанії США.

 

В Українській кластерної політиці простежується акцент на наступних кластерах, що об'єднують компанії та працюють в найбільш конкурентоспроможних галузях української економіки:

1. IT-кластери.

2. Сільськогосподарські і органічні кластери.

3. Туристичні кластери.

4. Кластери легкої промисловості (швейні кластери). В даний час створені в Києві, Харкові, Хмельницькому, Львові, планується створення в Чернігові.

 

Хочу поділитися досвідом розвитку Харківського кластера легкої промисловості та дизайну.

 

Що таке Харківський кластер легкої промисловості та дизайну.

Це об'єднання виробників і дизайнерів, профільних навчальних закладів, що було створене за підтримки Управління інноваційного розвитку Харківської міської ради в 2017 і формалізоване в 2018 році.

 

Кластер об'єднує:

  • ТМ TAMIR (чоловічі костюми)
  • TM RICA MARE (жіночий одяг)
  • TM GRIDRESS (жіночий одяг, дизайнерка Карина Гришко)
  • TM BEWZYUK (авторська жіночий одяг, дизайнер Олександр Бевзюк)
  • TM maKha (авторський жіночий одяг, дизайнерка Марія Бисова)
  • TM FomenkOleg (авторський жіночий та чоловічий одяг, дизайнер Олег Фоменко)
  • TM Iris by primrose (жіночі сумки, дизайнерка Ірина Полуектова)
  • Всеукраїнський медіаресурс «ШВАЦЬКА СПРАВА І МОДА»
  • Харківська академія дизайну і мистецтв (ХДАДМ),
  • Харківське вище професійне училище сфери послуг,
  • Харківський коледж текстилю та дизайну
  • Харківське вище професійне училище швейного виробництва та побуту
  • Українська інженерно-педагогічна академія
  • Каразінська школа бізнесу

Кластер є учасником Всеукраїнської асоціації підприємств Легкої промисловості УКРЛЕГПРОМ.

 

Діяльність Кластера можна умовно розділити за наступними напрямками:

  1. Освіта.
  2. Бізнес.
  3. Імідж і Соціальна сфера.

Перший етап створення Кластеру, на якому ми зараз знаходимося - об'єднання і залучення нових учасників, формування зв'язків усередині організації. Діяльність Кластера на цьому етапі (2018-2019гг) виглядає наступним чином:

 

1. Освіта

 

Що зробили:

  • За підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку провели Форум «Кластер виробників одягу та взуття» за участю експерта по кластерам світового рівня Айфора Ффоукс-Вільямса.
  • Ініціювали і організували дискусію навколо проблеми підготовки фахівців легкої промисловості. На ресурсі «Швейна справа і мода» були опубліковані ряд статей керівників Харківських навчальних закладів легкої промисловості, в яких була висвітлена проблема відтоку персоналу і складнощів в підготовці нового. Таким чином,  дана проблематика була виведена на загальноміський рівень.
  • Через систему меморандумів в структуру Кластера взяли нових учасників - представників сфери освіти.
  • 22 березня 2019 р. на базі Karazin Business School при підтримці Української Асоціації підприємств легкої промисловості «Укрлегпром», Всеукраїнського медіа-ресурсу «Швацька справа і мода», Управління інноваційного розвитку та іміджевих проектів Харківської міської ради, організували круглий стіл «Кадрове забезпечення легкої промисловості». 

Він об'єднав представників усіх навчальних закладів легкої промисловості регіону, основних виробників одягу регіону, представників Державної служби зайнятості, представників органів місцевого самоврядування і територіальної громади.В ході дискусії були розроблені принципи взаємодії бізнесу і навчальних закладів.

  • Організована робоча група з реалізації проекту «Харків - це модно».
  • За підтримки Управління інноваційного розвитку та іміджевих проектів Харківської міської ради запустили проект «Харків - це модно». Він включає в себе програму популяризації одягу місцевого виробництва в регіоні, програму освітньо-мотиваційних зустрічей та лекцій представників легкої промисловості регіону в галузевих навчальних закладах, екскурсії студентів на підприємства. По суті, створена можливість системного обміну досвідом і запитами між роботодавцем і майбутніми співробітниками.
  • Спільно з компанією TEXCO Ukraine організували безоплатну передачу нового обладнання TM Veit GmbH Харківському коледжу текстилю та дизайну.
  • Організували серію відкритих семінарів з проведення переговорів «Битва за легпром» для представників легкої промисловості.
  • Провели закриті тренінги для керівників і менеджерів середньої ланки підприємств легпрому, зокрема, семінар-практикум «Управління магазином» з експертом Геннадієм Ткаченко.
  • В рамках освітніх програм модних днів Kharkiv Fashion організували безкоштовні семінари та майстер-класи експертів галузі.
  • Допомагаємо в підготовці і залучаємо учасників Кластера в галузеві заходи в якості експертів.

 

Що плануємо:

  • Залучати нових спікерів, систематизувати зустрічі зі студентами, організовувати практику на підприємствах.
  • Залучати нових партнерів до роботи з навчальними закладами.
  • Організовувати зустрічі, семінари та презентації для регіональних учасників ринку.
  • Розвивати співпрацю з українськими та світовими навчальними закладами та програмами.
  • Створити стипендії для талановитих студентів за рахунок фондів учасників Кластера.

 

2. Бізнес

 

Що зробили:

  • Бізнес-зустрічі учасників з експертами галузі (зокрема, івент «Фешн-ринок Великобританії: сучасні тренди і можливості», організований за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку і Асоціації Укрлегпром)
  • Формуємо зв'язки всередині учасників Кластера. Вони включають в себе: обмін ідеями, готовність до спільних проектів та колаборацій, бізнес-поїздки, зокрема бізнес-місії учасників Кластера на світові галузеві заходи, організовані медіа ресурсом «Швейна справа і мода», створення єдиного стенду дизайнерів-учасників Кластера в рамках Kharkiv Fashion 2019.
  • Формування зв'язків між регіональними учасниками ринку. За рахунок відкритих і безкоштовних заходів створюється, як команда людей «заражених спільною ідеєю», так і виникає співробітництво між раніше незнайомими або малознайомими учасниками ринку.

 

Що плануємо:

  • Спільна участь у світових галузевих заходах (це найчастіше значно дешевше участі поодинці. Плюс - це дає можливість розділити між учасниками деякі витратні позиції).
  • Організація регіональних галузевих заходів.
  • Створення колаборацій всередині Кластера.
  • Міжкластерна взаємодія.
  • Секрет;)

 

3. Імідж і соціальна сфера

 

Що зробили:

  • Кластер є співорганізатором найбільшої fashion події Східної України - Kharkiv Fashion, а також Всеукраїнського конкурсу молодих дизайнерів Start Fashion. Заходи організовуються Управлінням інноваційного розвитку та іміджевих проектів Харківської міської ради (взимку 2019 в конкурсі взяли участь заявки від більш ніж 130 дизайнерів з 18 регіонів України, а 35 молодих дизайнерів показали свої колекції на подіумі).
  • Створили проект з популяризації регіональних виробників «Харків - це модно». Зокрема, за консультаційної підтримки Кластера була організована колаборація учасниці Кластера дизайнерки Марії Бисової і Народної артистки України Ольги Сумської. Була створена колекція RIDNA, яка вперше була показана на подіумі Kharkiv Fashion 11 жовтня 2019 Харкові, а 7 грудня презентована в Києві. Також, за підтримки Кластера Харківські дизайнери і виробники взяли участь в регіональних fashion подіях, таких, як Запорізькі дні моди.
  • Висвітлюємо прогрес і досягнення учасників Кластера в ЗМІ та соціальних мережах.
  • Організовуємо освітні заходи із залученням учасників Кластера в якості експертів. Прикладом можуть служити семінари «Інклюзія в Фешн Індустрії» за участю моделі, паралімпійської чемпіонки Людмили Павленко і творців інклюзивних колекцій - дизайнерів, учасників кластера Олександра Бевзюка і Марії Бисової, семінари з пошиття чоловічого одягу дизайнера Олега Фоменко, участь в освітніх заходах фахівців компаній-учасників Кластера Rica Mare і TM TAMIR.
  • Формуємо кластерне середовище. Тому більшість заходів, організованих Кластером, є безкоштовними для їх учасників. На закриті заходи завжди є квота для представників профільних навчальних закладів.
  • В рамках підготовки святкування Дня Перемоги і Дня Визволення України від німецько-фашистських загарбників спільно з TM TAMIR нами були передані ветеранам чоловічі костюми виробника.
  • Організували передачу дитячого одягу від партнерів Кластера - TM Gabbi, в дитячі будинки Луганської та Донецької областей.
  • Проводимо семінари для учасників і партнерів Кластера з корпоративної соціальної відповідальності. В рамках одного з семінарів була організована передача обладнання VEIT GmbH компанією TEXCO UKRAINE Харківському коледжу текстилю та дизайну.

 

Що плануємо:

Розвиток. Розвивати імідж харківської продукції, розвивати і просувати учасників в якості експертів, залучати компанії для співпраці з навчальними закладами, організовувати безоплатну передачу знань, технологій і матеріалів навчальним закладам, допомагати тим, хто цього потребує.

 

На завершення хочу поділитися деякими висновками. Кластеризація дає можливість скорочення собівартості продукції за рахунок спільної закупівлі сировини, проведення спільних маркетингових досліджень, більш вільного доступу до технологій, постачальників, кваліфікованої робочої сили, інформації, бізнес-послуг тощо. В кінцевому підсумку це призводить до збільшення прибутку. Також дозволяє компаніям використовувати взаємодоповнюючі навички, що дає можливість залучати інвестиції та брати участь в більш великих угодах, в яких індивідуальні компанії не конкурентоспроможні. За рахунок об'єднання спрощується шлях і оптимізується бюджет, необхідний для виходу на локальні і зовнішні ринки. А якщо простіше - спільно розвиватися не тільки легшає, але і через час - вигідніше!

 

Кластери не створюються за день або за рік. Це довгий і складний шлях, і ми тільки починаємо його.

Ласкаво просимо! Харків - це модно!

Олег Єгоров

Виконавчий директор Харківського кластера легкої промисловості та дизайну.

 

 

Произвольный текст в подвале сайта

© shveinoe-delo